Sake
- det japanska risvinet
Ordet sake [sakke] kan i Japan användas
generellt för alkoholhaltiga drycker ("sprit"), men det jag här
avser är s k nihon-shu ("Japansk sprit") eller
sei-shu ("raffinerad sprit") som i princip är
en synonym till nihonshu (det finns ingen oraffinerad nihonshu).
Ordet "sprit" är dock missvisande eftersom sake snarare är att betrakta som vin (det saknar kolsyra
och har 13-20% alkoholhalt), eller en form av öl (eftersom
det bryggs). I Sverige hör man också ofta benämningen
risvin.
Det finns c:a tvåtusen bryggerier (kura) i Japan som
använder sig av i huvudsak c:a ett halvdussin olika rissorter.
Sake är gjort på ris. Brunt ris (genmai) måste
poleras för att ta bort det yttre lagret med proteiner och
fett. Stärkelsen som bryts ner till jäsbart socker
finns framförallt längre in i riset. Sake-ris poleras
så mycket att bara mellan 73 och 35 procent av riset återstår.
Det här procenttalet, seimaibuai, används i klassificeringen
av sake.
Det finns flera typer av sake av vilka några är
som följer.
"Ren" eller "Fortifierad"?
Junmai-shu
Ren sake. Bryggt
på enbart ris, vatten och kôji (en slags jäsmassa),
att jämföra med öl bryggt enligt de tyska renhetslagarna.
I sake som inte är junmaishu kan alkohol, socker eller smaktillsatser
ha lagts till. Junmaishu är ofta lite tyngre, fylligare
och med högre aciditet än annan sake.
Honjôzô
Sake med tillsatt alkohol (dock
aldrig högre än totalt 25%), gör smaken lite mjukare
och dricks ofta med fördel värmd. Den extra alkoholen
kan även förstärka vissa smaker.
"Fin"
Ginjô-shu
Allmänt
ansedd som den finaste sakén. Sake som har en seimaibuai
på 60 (dvs bryggt på ris där högst 60%
av riset återstår efter poleringen). En Dai-ginjôshu
har högst 50%. En ginjôshu kan vara antingen ren (junmaishu)
eller med tillsatt alkohol (honjôzô), I det förstnämnda
fallet skrivs det ut på etiketten. Ginjôshu är
ofta fruktigare och sötare än annan sake, vilket dock
inte nödvändigtvis är eftersträvansvärt.
Speciellt ris används, som t ex Yamada-Nishiki, där
stärkelsen är speciellt koncentrerad till kärnan.
Serveras ofta kyld.
"Rå"
Namazake
Färsk
eller opastöriserad sake. Denna har lite livligare, något
fräschare smak som vissa finner lite överväldigande.
Namazake måste förvaras kyld.
"Special" eller "vanlig"?
Tokutei meishôshu
All sake som faller inom ovan nämnda kategorier, eventuellt
med tillägget tokubetsu (special), kallas tokutei meishôshu.
Detta kan ses som något av en kvalitetsstämpel.
Futsu-shu
"Vanlig" sake. Denna behöver
inte vara dålig men om man skall välja en sake är
förmodligen en tokutei meishôshu ett säkrare
val.
Att dricka sake
Smaken på sake varierar och det finns inga strikta regler
om vad som påverkar smaken. Saker som påverkar är
t ex kärlet som man dricker ur, hur hungrig man är,
vilken mat man äter osv. Förutom dessa, i det närmaste
oändliga antalet variabler, är kanske temperaturen
den viktigaste faktorn. Sake kan serveras kall, i rumstemperatur
eller värmd. Ju varmare desto svårare att urskilja
de bittrare smakämnena. Sötman kommer dock fram bäst
vid kroppstemperatur (hito-hada).
Liksom vid vinprovning är både doft och
smak är viktiga komponenter. Doften bedöms på
ett mer konsekvent sätt innan sakén är värmd.
Det finns traditionellt fem element, med ursprung i kinesisk
filosofi, vid bedömning av smak, karami (torrhet), nigami
(beska), shibumi (strävhet), amami (sötma) och sanmi
(aciditet).
Sötman (amami) är ju dels subjektiv men har
även ett mätetal som kallas nihonshu-do eller Sake
Meter Value (SMV). Mätetalet är sakéns densitet
i relation till vattnets densitet. Talet varierar från
c:a -5, som är sött till +10, som är torrt. Ursprungligen
ansågs noll vara neutralt men numera betraktas +2 som en
mer normal nivå. Aciditeten (sanmi) kan även
denna mätas och har normalt ett mätetal mellan 0,8
och 1,7.
Serveringstemperaturen har stor betydelse. Det finns,
i motsats till vad många tycks tro, ingen serveringstemperatur
som är idealisk för all sake eller ens för en
typ av sake. Temperaturen kan varieras enligt tycke och smak
utefter sakéns speciella egenskaper. Det finns dock generella
rekommendationer. Ginjôshu och Namazake är t ex ofta
bättre kyld medan en honjôzô gärna blir
bättre värmd och en junmaishu ofta är bäst
vid rumstemperatur. Sake värms lätt på spisen
genom att man placerar en sakekanna (tokkuri) i varmt vatten.
Termer som används för temperatur inkluderar narukan
(ljummen 20-40°), kan (varm ca 40-55°), atsukan (hett)
och hito-hada (kroppstemperatur).
En bra sake skall vara balanserad, ingen smak skall sticka ut
för mycket t ex genom att vara för söt (se smaker
ovan). Även frånvaron av oönskade bismaker är
ett krav på en bra sake.
Förvaring
Ljus, syre, och temperatur påverkar Sake som därför
skall förvaras mörkt och svalt. Ginjôshu och
namazake skall förvaras i kylen. Direkt solljus påverkar
sake inom några timmar. Därför är sakeflaskor
bruna eller gröna. Historiskt sett var de blå och
man kan fortfarande finna blå flaskor. Precis som för
vin börjar smaken förändras så snart flaskan
öppnats. En junmaishu kan dock ibland må bra av att
dekanteras. Om flaskan återförsluts kan en hyfsad
smak bibehållas mellan ett par dagar och flera veckor.
Den mest raffinerade sakén som daiginjô förlorar
mest på att sparas för länge medan en kraftig
junmaishu kan hålla en god kvalitet längre tid.
Källa: Gauntner, John, The Sake Handbook, 1997
upp |